De federale overheidsdienst Economie lanceert vandaag een campagne tegen factuurfraude. Naar aanleiding van die campagne heeft de overheidsdienst tips verzameld hoe u kunt vermijden dat u het slachtoffer wordt van factuurfraude.
Volgens de FOD Economie zijn er jaarlijks honderden bedrijven en consumenten slachtoffer van factuurfraude, vaak voor zeer grote bedragen. Uit de meldingen die de FOD Economie dit jaar ontving, blijkt dat het over facturen van gemiddeld 12.000 euro ging, maar er zijn gevallen bekend van minder dan 1000 euro tot facturen van enkele honderdduizenden euro’s.
“Bij deze fraude vervalsen oplichters het rekeningnummer op een factuur en betaalt de klant, zonder het te beseffen, de oplichters”, klinkt het in een persbericht. Daarom lanceert de overheid, samen met ondernemers- en consumentenverenigingen en bpost, vandaag een preventiecampagne met een aantal tips om niet in de val te lopen.
Hoe kunt u het vermijden?
De overheidsdienst raadt consumenten aan het rekeningnummer op de factuur te vergelijken met het rekeningnummer op de bestelbon of de officiële website van de leverancier. Het is ook oppassen geblazen wanneer u ziet dat een nieuw rekeningnummer op uw factuur vermeld staat. Dat kan erop wijzen dat iemand de factuur heeft vervalst.
Een verschil van een kleine week tussen de verzendingsdatum en de ontvangst van de factuur kan erop wijzen dat de factuur langs een fraudeurs gepasseerd is. Wie zeker wil zijn dat hij niet te maken heeft met fraudeurs, kan contact opnemen met de leverancier.
Wie een factuur via e-mail ontvangt, kan via deze site nagaan of het ip-adres waaruit de mail is verstuurd klopt.
Wat kunnen bedrijven doen?
Ook de ondernemingen kunnen stappen ondernemen om te vermijden dat hun klanten het slachtoffer worden van factuurfraude. Zij kunnen dat doen door het rekeningnummer niet alleen op de factuur, maar ook op de bestelbon te zetten. Daarnaast kunnen zij hun klanten vragen het rekeningnummer na te kijken alvorens te betalen. De FOD Economie raadt ondernemingen ook aan meldingen op de enveloppe, zoals het logo van het bedrijf, te vermijden.
Wat als u het slachtoffer bent?
Wie toch het slachtoffer is geworden van factuurfraude, kan contact opnemen met de betrokken banken, leveranciers of verkopers om de fraude aan te geven. Daarnaast kunnen zij de fraude aangeven bij het meldpunt – onder vervalste facturen. De melding wordt automatisch doorgestuurd naar de politie en bpost, zodat zij die kunnen onderzoeken.
Minister van Economie Kris Peeters (CD&V) hoopt dat de campagne de Belgen wijst op de gevaren van factuurfraude. Hij erkent dat fraude moeilijk te bestrijden is. Daarom roept hij ondernemingen en consumenten op de bovenstaande tips ten harte te nemen.
Volgens minister van Kmo’s en Zelfstandigen Willy Borsus (MR) treft factuurfraude voornamelijk de kmo’s. “We moeten deze fraude met alle middelen bestrijden. Daarom is deze campagne, die de ondernemingen praktische tips geeft, zeer nuttig”, klinkt het.